Kuidas valida jalgratast?

Ratas annab sulle liikumisvabaduse. Vastavalt seatud kasutuseesmärgile, aitab jalgratas saavutada sportlikku vormi, on abimees tööle või kooli sõitmisel, või viib sind hoopiski vaiksele metsateele, et oma meeled päevamelust välja lülitada. Seda, et rattasõit on populaarne, näitab ka Tartu rattaringluse suur menu ja kõrge kasutajate arv.


Millele siis peaks ratta ostmisel tähelepanu pöörama ja kellele milline ratas kõige paremini sobib?


Ratta ostmisel on kaks olulist küsimust: kellele see ostetakse ja mis eesmärgil seda kasutatakse. Laste puhul on lihtne – jalgratas tuleb valida vastavalt kasvule. Ent õige raamisuurus on oluline ka täiskasvanutele mõeldud kaherattaliste puhul. Et suurus saaks õige, tasub usaldada kogenud müügimehi, kes reeglina suudavad õige raamisuuruse juba inimesele peale vaadates kindlaks teha.

Täiskasvanute rataste puhul on järgmiseks küsimuseks, kus ja mis eesmärgil ostja rattaga sõita soovib. Sellest lähtudes tuleb valida maastiku-, maantee-, hübriid- või linnaratta vahel.


Kuidas valida jalgratast?


Maantee- ja maastikurattad sobivad sportimiseks. Hübriid- ja linnarattad on pigem transpordivahendid liikumaks rattaga punktist A punkti B.

Samas võib ka hübriidratas olla sportliku elustiiliga harrastaja valik, kes kasutab ratast küll tööl käimiseks, kuid samas soovib nädalavahetusel kergliiklusteedel või metsa vahel kergemat trenni teha. Linnaratas seevastu on mõeldud liiklemiseks kõvakattega teedel ja tihti varustatud porilaudade, pakiraami ja korviga.


Kuidas valida jalgratast?


Mis neid eristab?

Sportratas. Kui sinu eesmärk on sporti teha, siis esmalt peaksid sa välja mõtlema, kas soovid treenida maastikul või maanteel, ja vastavalt sellele valima maastiku- või maanteeratta. Järgmine samm on valida ratas vastavalt enda aktiivsusele. Maastiku- ja maanteeratta sõiduasend on sportlik ja kindlasti mitte kõige mugavam argiseks liiklemiseks.

Maastikuratas erineb maanteerattast nii nagu maastur sportautost. Maanteeratas on ehitatud saavutamaks maksimaalset kiirust ja pidades silmas maksimaalset läbivust. Ka selle rehvid on suurema mustrita ja kitsamad, puudub amort ning ülekanne on kiirem kui maastikurattal. Lisaks on maastiku- ja maanteeratta sõiduasend erinev. Nii nagu maanteerattaga pole võimalik läbida korralikku “mudarallit”, ei ole maastikurattaga ka kõige lihtsam saavutada kiirust 40 km tunnis.


Kuidas valida jalgratast?


Hübriidratas erineb linnarattast peamiselt sõiduasendi, rehvimõõdu ja -mustri ning amordi olemasolu poolest. Linnaratas on üldjuhul püstisema ehk mugavama sõiduasendiga, kitsama ja siledama rehviga ning sel puudub amort. Nagu öeldud, siis hübriidratas on mõeldud sõitmiseks kõvakattega teel, kuid hea sõiduoskusega juht ei jää sellega hätta ka maastikul.


Kuidas valida jalgratast?


Ratta hind sõltub kvaliteedist

Rääkides rataste hinnast, kehtib kuldreegel, et nii palju, kui maksad, saad ka vastu. Ratast ostes tasub usaldada tuntud kaubamärke ja rattapoode. Kindlasti tuleks vältida odavaid, kuid hiljem palju peavalu kaasa toovaid nimetu kaubamärgi toodangut, mida on võimalik soetada nt toidukauplustest ja kataloogidest. Odavus on reeglina vaid näiline, kuna hilisem rattaremondi peale kuluv aeg ja raha võrduvad korraliku ratta hinnaga.


Millal teha rattahooldust?

Uue ratta esmahooldus on soovitatav teha pärast 200–300 km läbimist. See on aeg, mil ratas on teinud ära n-ö sissesõidu. Hilisem hooldus tuleks ette võtta vastavalt vajadusele, aga kindlasti mitte harvem kui kord aastas. Vastasel juhul võib üle tüki aja hooldust külastades tabada nukker üllatus, kui teenuse arve koos vajaminevate varuosadega küündib juba uue odava ratta hinnani.


Lisavarustus

Kindlasti ei tohiks uue ratta soetamisel unustada lisavarustust, millest kohustuslikud on esi- ja tagatuli. Sama oluline kui tuled, on turvalisuse mõttes ka kiiver, mis pole küll vanematel kui 16aastased kohustuslik, kuid on vajalik ka väiksema kukkumise korral.

Lisaks on võimalik oma kaherattalisele sõbrale soetada:

  • porilauad,

  • pakiraam,

  • spidomeeter,

  • joogipudelihoidjad,

  • pump ja veel palju muud, mis muudab sõidu uue rattaga mugavamaks, turvalisemaks või lihtsalt huvitavamaks.